mandag den 24. februar 2014

Frisk-ost


Når jeg skal nørkle, rokke eller bare lave ingenting,
ser jeg nogen gange udsendelser fra Frihuset, hvor der med mellemrum dukker
noget brugbart / inspirerende op for mig.
Knækbrødene her, skal bestemt også snart bages

Det skete forleden og jeg måtte bare prøve, at lave den friske ost af yogurt.
Lynhurtig at lave og det smager skisme da godt.

Jeg valgte at bruge 250 gram græsk yogurt 10 %. Lod det dræne af i et døgn
i køleskab, før jeg tilsatte de valgte smagsgivere.

2 fed hvidløg presset
1 chili uden kerner
og
hjemmelavet urtesalt med ramsløg og ingefær
( det sidste jeg havde fra sidste års fremstilling )

Beklager de elendige billeder. Det går lidt stærkt nogen gange,
for Luna skal nok sørge for, at jeg er i bevægelse det meste af dagen :)


Osten skal bestemt laves igen med alle mulige urter
og helt sikkert med ramsløg, når de skyder op af jorden.

Purløg er begyndt at skyde fint i haven, men de får ikke lov til 
at vokse sig store, for Luna er over dem konstant og nipper af de fine skud.

Da jeg smagte på osten, virkede den lige rigelig stærk,
men det forsvandt, da jeg smurte den på et stykke ristet rugbrød.
MUMS

Solen skinner og det er bare herligt vejr.
Hav en skøn dag derude

10 kommentarer:

  1. Nu er knækbrødene bagt. Det blev i denne omgang med sigtet speltmel. Har for år tilbage bagt lign knækbrød, men jeg tror da jeg helt havde glemt, hvor lækre de er.

    SvarSlet
  2. Hjemmelavede oste er bare det bedste. Hvorfor er jeg egentlig selv holdt op med at dræne yogurt til oste ???? Det må der gøres noget ved. Din chili-ost ser lækker ud. Velbekomme dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nogen gange går tingene til side for noget andet Laila, som feks bagning af knækbrød :). Har ofte set og hørt om disse hjemme lavede oste, men det er først nu, at jeg fik sat handling på. Tak skal du have. Den smager godt på det friskbagte knækbrød.

      Slet
  3. Tak for opskrift. Nu kan jeg ikke lide ost, men det kunne godt være at opskriften på knækbrødene skulle prøves :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Nanna og god held med bagningen. Nu synes jeg ikke denne ost smager af ost, men af de ting der er tilsat og derfor super måde at lave ost, der passer til ens smagsløg.

      Slet

  4. Se, nu sidder jeg og bliver lækkersulten.
    Velbekomme til dig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. he he he..... Jeg har også lært, at der ikke skal læse blogindlæg med mad på tom mave.
      God aften til dig

      Slet
  5. Jeg bliver da lidt fristet til at prøve selv at lave frisk ost. Men nu må vi se om jeg får det gjort :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Prøv det endelig Tanja. Det er bare SÅ nemt, hurtigt og lækkert på denne måde. Jeg skl helt sikkert prøve det igen med ukrudt :) = Feks :skvalderkål, brændenælde, små blade fra mælkebøtten og især med ramsløg

      Slet
  6. Lyder lækkert og er nu kommet på listen, det må være dejligt på en sommerdag :)

    SvarSlet

Mange tak for din kommentar og
interesse for mine små tullerier.
Bliver så glad i låget, når nogen smider
en kommentar.

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.