fredag den 19. juli 2013

Plantefarvning..... Mosekonen leger

De sidste mange dage er gået med plantefarvning og 
hvad der følger med sådan noget :)

Det er bare SÅ sjovt, men også tidskrævende, synes jeg.

Har nu 400 gr af hver farve, som ses herunder. Det indkluderet den naturlige farve,
som alle farvningerne er foretaget på.

1 , 2 mange fed i naturens farver.
Godt tilfreds med resultatet, men ved endnu ikke, hvad alt det garn skal bruges til
Alle farvebade er foretaget i kobbergryde

Pga af blæst, foregik farvningen under tag = i carporten. Konstant overvågning, for at styre varmen

Lidt farveleg med Lanasyn farvning / regnbuefarvning i ovn
på eget håndspundet garn, er det også blevet til.

Til sidst, vil jeg gerne takke et par af mine veninder, som læser med herinde,
fordi de er der for mig, når jeg som nu, har det svært og livet gør ondt.

God weekend til jer alle



15 kommentarer:

  1. wauw siger jeg bare- sikke et arbejde og det ser rigtig flot ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have og ja, det er et stort arbejde. Er vist også mættet for en periode, men skal på den igen, når jeg finder en helt bestemt svamp. Det må jeg altså bare prøve, for det siges at være ren magi :)

      Slet
  2. Wauw det ser godt ud Tove :) så fedt du selv gør det hele fra start til slut ;)

    Og guld værd med gode veninder der er der for en når de mest behøves - håber for dig at livet snart smiler til dig på den vidunderlige måde igen.

    Kram og tanker

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Karina. Heldigvis går livet ikke i stå, trods modgang og napperier :)
      Ja, det er bare så givende på flere måder at plantefarve, da der skal samles rigtig mange planter eller andet at lave farvebadet på.

      Slet
  3. Mere *WAUW* Flot ser det ud !
    Og sikke du må holde styr på både det ene og det andet når du farver. Jeg er altså imponeret !
    Udover at man sikkert skal holde tungen lige i munden, sikke du osse må holde styr på både det ene og det andet når du farver.
    Jeg er altså imponeret ! Samtidig er det jo fantastisk hvordan man kan farve garn ud fra bark og blade, blandt andet.

    Sender lige et solskins kram over til dig, du griber det nok med solens første stråler :o)
    Knus her fra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have kære veninde og tak fordi du er derude.
      Griner...joh, det har været lidt af en opgave at blive dus med denne opgave, men nu føler jeg mig klædt på og sikker, til at vove mig ud i det en anden gang..... når noget håndspundet skal have kulør.
      Tak for krammet....det er hermed grebet

      Slet
  4. Endnu engang, meget imponeret, og tak for at du også satte mig i gang, det har været rigtig sjovt. Jeg har ikke fået nær så fine farver som du, men føler jeg har haft det rigtig sjovt. Det har været det hele værd.
    Kære Tove, en gang i mellem føler man at man kun "hænger " i neglene, men det lykkes gerne at komme op igen. Stort kram til dig og god vind fremover.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt, når de ting man laver er sjove og hyggelige. Dejligt du har hygget dig med det og kunne bruge den rejnfan jeg havde i overskud.

      Slet
  5. Hej kære Tove,
    Sikke flotte farver. Og ja, det er noget der tager tid....måske derfor jeg ikke plantefarver ret meget.

    Det er ikke rart, når tilværelsen viser tænder, men tro på at du kommer styrket ud på den anden side.Og da er gode og nære veninder guld værd :-)
    Stort kram til dig fra mig :-)

    SvarSlet
  6. Hvor er det plantefarvede garn bare flot. Plantefarvning var der også til middelalderdagene på voergård

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mona E. Jeg så godt du havde været afsted og blev en smule misundelig, men dejligt du havde en skøn tur :)

      Slet
  7. Undskyld et måske dumt spørgsmål, men hvordan farver du i ovn? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der findes heldigvis ikke dumme spørgsmål.
      Jeg bruger Lanasyn farver + lidt kemi.
      Opskrift / fremgangsmåde har jeg købt hos Uldfisken.dk :
      http://www.uldfisken.dk/farvning.html

      Det er egentlig ret nemt og mega sjovt.
      Uld kan nemt tåle meget høje varmegrader, hvis opvarmning sker langsomt og nedkøling på samme vis.

      Slet
    2. Det lyder nu spændende..

      Slet
    3. Det er også vildt spændende og sjovt.
      Kan varmt anbefale det. Det kan lyde dyrt at købe ind til, men der er til mange ganges farvning i feks 10 gr og mange farvekombi kan fremstilles. Ovnen var den fremgangsmåde jeg valgte, men det kan også gøres i mikrobølgeovn, når det drejer sig om regnbuefarvning.

      Har også farvet spindefibre ( nogen der fulgte med køb af rok )på denne måde.

      Slet

Mange tak for din kommentar og
interesse for mine små tullerier.
Bliver så glad i låget, når nogen smider
en kommentar.

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.