søndag den 16. juni 2013

Vinderne af Give away er og dagen derpå


Klokken er nu...næsten 20 og det er tid for at lade Mr. Random trække vinderne blandt giverne
i min *Hjælp-Mosekonen-med-at hjælpe-andre-give-away*.


17 givere / donationer var der, hvoraf 14 deltager i lodtrækningen om en bog efter eget ønske.

Hvor ville jeg ønske, at jeg havde en gave til jer alle, for det fortjener i bestemt,
men desværre er det ikke muligt.

Deltager antallet om hver bog fordeler sig på følgende måde.:

Bog 1 : Den lille uldne er der 7 personer med om
Bog 2 : Flere hæklede dyr, er der 4 personer med om
Bog 3 : Hæklede dyr, er der 3 personer med om.

Bog nummer 1 går til Lisa med lod nummer 3 i denne pulje
Bog nummer 2 går til Karina med lod nummer 4 i denne pulje
Bog nummer 3 går til Tanja med lod nummer 1 i denne Pulje

Tusind tak for jeres store gavmildhed, kommentarer og opmærksomhed omkring
min indsamling. Det er så stort for mig, at det har været muligt.

Er i søde og sende mig en mail med adresse, for at jeg kan komme på posthuset
en af de nærmeste dage med jeres gevindst.
( mosekonen1958@g.mail.com )

Jeg vil forsøge at sætte lidt flere ord på, hvad dagen igår bragte af oplevelser og minder.
Forstår til fulde, hvis nogen hopper af her, da det ikke kan gøres kort, 
men inden nogen hopper fra her,
vil jeg lige fortælle, at jeg har den store fornøjelse/glæde, at have fået tilbudt nogle frivillige,
der vil være gæstebloggere her hos mig om alkohol, misbrug i nær fremtid.

Hvad de vælger at skrive om, er helt op til dem. Jeg vil ikke rette så meget som et komma i det
indlæg de sender til mig og vil også repektere, hvis de ønsker at være anonyme.


Dagen derpå.

Solsikken her, fik jeg af Møllens venner igår.


Dagen idag, har været en dag, hvor jeg har befundet mig ude på en lang,
lang rutchebanetur af følelser og minder af stor forskellighed.

Jeg har smilet og til tider grinet højt for mig selv over skønne hændelser igår.

Jeg har grædt, over dem der ikke er mere, fordi de ikke klarede turen.

Jeg har igen smilet bredt og taknemligt med åbent sind overfor alle de glædesbobler,
der ind imellem ked-af-det-heden dukkede op, som perler på snor
og
af glæde over, at de på Møllen formåede at give mig den rette rusketur på selvindsigten.

Gensynsglæden var stor derude og en særlig glæde blev det for mig,
at hilse på en + familie, jeg havde været i behandling sammen med.

Glæden over at stå overfor klienter jeg havde set derude tidligere, 
eller været i efterbehandling sammen med.

Glæden over at hilse på en hel familie, hvor jeg havde hjulpet et familiemedlem i behandling.
De knus jeg fik af alle....kan slet ikke beskrives.

Glæden over at se det kæmpe stykke arbejde Foreningen Møllen gør, for at skabe god stemning på
sådan en dag og samle penge sammen, for at kunne hjælpe andre.

At gøre en forskel for en person, er stort, når der er håndgribelige og levende bevis for,
at det gir helbredelse for hele familien.

En ting jeg ret hurtigt bed mærke i var, at mange af deltagerne/tidligere klienter,
var blevet meget yngre fra den tid jeg var i behandling til nu.

UHA hvor det glæder mig, at det er blevet mere ok at søge hjælp, 
før alt går tabt i form af arbejde og familie.
At der på flere og flere arbejdspladser er så stor åbenhed for problemet,
at der betales for behandling eller dækkes via en tegnet forsikring.

Det fortæller mig, at der er en smule mere åbenhed overfor det faktum,
at alkoholmisbrug er et misbrug, man ikke selv kan komme ud af.

Det var så skønt at se ret unge mennesker/småbørnsfamilier gå rundt derude.

Åhhh de børn smeltede da den gamles hjerte her totalt.

Tårene er kommet uden varsel, fordi jeg kom til at tænke på de 3 personer, 
jeg var i behandling sammen med, som ikke klarede den og døde af deres misbrug
eller følgesygdomme deraf, fordi de faldt i igen.

Statistikken for ædrueligheden er en grumme fætter,
som siger :
1 3.del klarer sig igennem og holder sig ædru efter et behandlingsforløb

1 3. del tager et til flere tilbagefald, men kommer så flot igennem, via tilbagefaldsbehandling

Den sidste 3 del dør pga alkoholmisbrug eller de følgesygdomme, der ofte er i kølvandet på dette.

Uhyggeligt og skræmmende, 
men et faktum er det.... at alkoholisme tager liv 
og kan ramme alle.
Skelner ikke mellem høj, lav, ung, gammel, rig, fattig.

Tak for idag .
Ønsker alle en skøn aften, helt forrygende ny uge og 
jeg vil tillade mig at slutte af med Sindsrobønnen og Jelinek kurven.



Jellinek kurven

( Lånt på nettet )
Den amerikanske læge, E.M. Jellinek, udarbejdede en kurve, der illustrerer misbruges udvikling. Kurven begynder med tegn og advarsler som, øget tolerance over for alkohol, black outs og for manges vedkommende, skjult drikkeri.
Herefter følger fasen med afhængighed, kendetegnet ved tab af kontrol over hvor meget der indtages og hvornår.
Herefter begynder problemerne i familien, problemer på arbejdspladsen som fx øget sygefravær, tab af kørekort og de første misbrugsrelaterede lidelser.
Misbruget kulminerer i alkoholafhængighed, hvor de fysiske, psykiske og sociale problemer bare vokser og vokser, abstinenserne tager til, selvmordstanker er almindelige, afhængigheden er kommet ind i en ond cirkel, som vedkommende ikke kan komme ud af ved egen hjælp.
Jellinek's kurve er en grov skitse over misbruges/afhængighedens udvikling, alle kommer ikke nødvendigvis gennem alle faserne eller i den rækkefølge som kurven beskriver, ligesom overgangene mellem faserne er glidende.

5 kommentarer:

  1. Jeg er dybt imponeret over, at du stadigvæk har al den energi, efter i går :)
    Samtidig forstår jeg godt, at mange følelser løber igennem dig.
    Det var jo ikke bare et tilfældigt loppemarked.
    Du er sej!!!!! :)

    SvarSlet
  2. Gratulerer igjen til deg og vinnerne! Takk for hyggelig kommentar hos meg! Håper du får en rolig og fin uke, og kan glede deg over det fine resultatet hver dag.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlet
  3. Kære Tove,

    det er pga vidunderlige mennesker som dig, at der er skabt mere åbenhed omkring misbrug, for du er et af de modige mennesker, der fortæller om det. Dialog giver øget forståelse og større viden, så du skal have hjertelig tak, fordi du er lige netop dig <3

    Kærlige kram og tanker fra
    Louise

    SvarSlet
  4. Hvor er det godt, at der findes steder som Møllen.
    Og at der er mennesker som dig, der stiller op.

    SvarSlet
  5. Ih hvor fedt :) mail er sendt afsted ;)

    Og hvor må det bare have været fantastisk at opleve - også selvom oplevelsen krævede tårer og eftertanke.... min mormor var alkoholiker, og selvom hun de sidste 5-6 år var tørlagt pga antabus så kom hun aldrig fri af det helvede som alkoholen var for hende - jeg oplevede hende flere gange fuld også en weekend hvor jeg var alene på besøg hos hende og jeg tror aldrig jeg helt glemmer hvor forfærdeligt det var at opleve at min helt igennem skønne mormor forvandle sig til et mærkeligt menneske jeg slet ikke kunne genkende - så at opleve dig der er kommet helt ud på den anden side og opleve dit overskud til at hjælpe andre er helt fantastisk og noget jeg til hver en tid ville ønske min mormor havde oplevet - hun blev kun 62 da hjertet gav op efter mange års kamp mod alkoholen og sorg efter morfars al for tidlige død 14 år tidligere

    Du kan være et forbillede for mange og du er om nogen med til at nedbryde det stygge tabu som et misbrug er for rigtig mange.

    Kram Karina

    SvarSlet

Mange tak for din kommentar og
interesse for mine små tullerier.
Bliver så glad i låget, når nogen smider
en kommentar.

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.