onsdag den 22. maj 2013

Have, uld og farve


De sidste par dage fortalt i billeder

Æbletræet i blomst

En lille fin sag, som jeg har fået tilsendt af en veninde. Den klarede transporten og har nu godt fat i haven.

Min blod-trold-hassel

Dem har jeg rigtig mange af

Nyudplantet blåbær har sat bær

Nyudplantet tranebær, som sætter små nye skud

Jordbær-rabarber...stod i en tønde og råbte på hjælp. Nu delt og skyder flot

Blå tomat...en gave. Den har nu sat knopper, så jeg håber den klarer den, da jeg ikke har drivhus

Jamen, jamen...smuk er den da.
Igår var jeg en smut på landet, da jeg havde fået et uventet opkald i pinsen.
Nu var der klippet får og jeg måtte hente ulden fra deres Rygja-får.

Ulden er lækker, men kræver meget, meget arbejde, da den er filtret og noget beskidt.
Derfor blev en del taget fra og brugt til første hold af uldvask på denne måde

Opstart af *stink-bombe* . Står aller, aller bagerst i haven :)

Uld i jutesæk, som nu skal ligge så længe, at det renser sig selv = begynder at boble. Er meget spændt på denne vaskemetode af uld.


Frække-Beskidte-Karla med i udhuset og kloger gevaligt i uld.

Den sidst ankomne uld kræver virkelig tur af *grovfilen* og selvom rokken nu var sat i bero for en stund, må jeg nu altså bare liiiige have nok til at prøve at spinne i det.

Før *hiv + sving *

Efter *hiv + sving*

Lagt på rad og række i kasse, for at komme under karterne indendørs. ( 

Idag har jeg leget med farvning af uldgarn i ovn.
Det blev et par fed af noget hjemmespundet, det gik ud over.

Lanasynfarvning.
Farverne har jeg købt hos Nanna, der har Uldfisken

Hun fortjener i høj grad dagens rose, da jeg nu har handlet hos hende et par gange og fået
en super service + vejledning pr tlf.

At min førstegangs farvning gik lidt i fisk...er bestemt ikke hendes skyld,
men udelukkende min egen pga dumme fejl.
Heldigvis lærer jeg så på den måde også.

Husk handsker næste gang...Mosekone.

Garnet i farvebad...klar til bagning

Noget mere pink, end forventet. Var vist for rundhåndet med vandet.
En anelse stampet blev garnet også, men jeg kan nu
 sagtens strikke af det alligevel og ved hvor jeg har fejlet.
Det er ikke sidste gang jeg farver på denne måde. Det var mega sjovt
og kun fantasien sætter grænser med Lanasynfarvning

Rigtig god aften derude i blogland.
Her er det en smule koldt, derfor vil jeg nu forkæle mig selv + kat,
ved at tænde op i brændeovnen i en halv times tid, for at slå den vandkulde tilbage.


3 kommentarer:

  1. Sikken en vidunderlig farve, det garn fik sig. Jeg håber meget, du tager lidt "smagsprøver" med næste søndag....

    SvarSlet
  2. Uanset hva', så ser farven flot ud på billedet.At man kan farve i en ovn ... *WAUW*
    Det med ulden i en sæk nede i vandet, det er jeg spændt på at høre mere om :o)

    Kan du have en god dag og aften.
    Knus her fra.

    SvarSlet
  3. Skøn have du har Tove og selv om du mener det blev en fejl farve, så er det nu ganske moderne ;)

    SvarSlet

Mange tak for din kommentar og
interesse for mine små tullerier.
Bliver så glad i låget, når nogen smider
en kommentar.

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.