fredag den 22. februar 2013

Nogenlunde balance


Jagten på balance foregår stadig her i Tullehuset.

På et tidspunkt ramte jeg den en enkelt gang, men derefter tog den sig en flyvetur
og forsvandt ved næste hold spinderier i det islandske uld.

Som vist her , kastede jeg mig over nogle af de fibre, som fulgte med
købet af Rok-Mamma ( Ashford rokken )


Silke og uld

Efter et døgns tid på haspetræet,
blev det pillet af her til morgen og nu er den der...næsten...den der balance i det spundne garn.

Lidt ujævnheder er tilstede, men jeg er mægtig tilfreds med mit arbejde,
da jeg jo stadig er nybegynder og har SÅ meget at lære endnu.

Kun et lille bitte vrid. Det kan jeg leve med.

340 meter ca er der blevet ud af de 100 gr. ( 50 gr af hver.)
Vægten på det ved jeg endnu ikke, da det nu hænger til tørre, efter en nænsom vask.

MEN... der er noget at leve op til.

Igår tømte  jeg de spoler, som fulgte med købet af den sammenklappelige rok.

Pyhhh...så tynde tråde der var.

Se blot denne.

Ultra tyndt... Har et stykke vej endnu, før jeg når dertil.

Jeg valgte at hive det direkte af spolen, da der var multi meget
og jeg tror det har siddet på spolen i meget lang tid, for det snoede sig ikke om sig selv.

Forrige ejer må virkelig have været en spindemester.

Hende jeg købte det af, var aldrig kommet igang,
men jeg skal da lige love for, at der er mange sager med i kassen.

Kilovis af fibre i alle afskygninger.
Noget med benævnelse på og andet ikke, men der er bla angora, bomuld,
silke og uld.

Dog må jeg nu have mig en spindepause, for de der skuldre gider det ikke mere lige nu.
Selvom jeg forsøger at sidde afslappet ved rokken, går der *spænding* i det,
når tråden er ved at løbe løbsk for mig.... og det gør den altså ret tit endnu.

Ind imellem hækles der stadig på tæppe og
et par strømper til mig selv er også undervejs, for de gamle er....
meget gamle og forvaskede.


Hav en mægtig skøn weekend.



12 kommentarer:

  1. Hvor er du da blevet god til at spinde - der er ikke noget at sige til, at dine skuldre trænger til en pause :-)

    Tak du må også have en vidunderlig weekend Tove :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Louise.
      Griner... nu må vi se, hvor lang den pause bliver.
      Alle de lækre fibrer der fulgte med sidste køb, ligger virkelig og kalder på mig fra deres kasse :))

      Slet
  2. Det er så spændende at følge med i dine spinderier...
    Jeg sidder og tænker at det må være fantastisk sådan at arbejde med hele processen i garnet...
    Har du også tænkt dig at farve garnet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karen Elisabeth.
      Ja, det er vildt spændende og jeg håber på, at komme i gang med farvningen i løbet af sommeren, når jeg får mig sat ind i det.
      Plantefarve vil helt klart være den vej, jeg vil tage. På den måde får jeg igen en masse glæder ud af det. Tur i det grønne med sankekurven, frisk luft og skønne naturoplevelser.

      Slet
  3. Når du nu bliver udlært, så ved du jo godt at du bliver nød til at "give den videre", ikke? Skønt at se hvordan garn kan blive til, vi tænker jo ikke så meget over det når vi handler, men det er jo for det meste heller ikke produceret af nænsomme hænder..

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha.... Udlært...lyder bare så god, men lige hvornår det sker, vides ikke. Noget uld og fibre går det nogenlunde i, men der er også lidt i bunken, som jeg har opgivet foreløbig :)
      Men du har ret. Der er lagt en masse kærlighed i trådene + blod, sved og tårer *SS*

      Slet
  4. Altså, hvor er du bare produktiv:0)Flot garn du får lavet og spændende med plantefarver til farvningen,glæder mig til at læse mere om dette:0)
    God weekend til dig.
    kh.Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Laila.
      Jeg glæder mig også allerede til at kaste mig ud i farvningens udfordringer.
      Skønne farver kan frembringes via naturen.

      Slet
  5. Du er sandelig kommet hurtigt efter det :-) Jeg tror aldrig at man bliver udlært....der kommer altid noget nyt man kan lære.
    Jeg plantefarvede med min veninde sidste sommer. Ihhhh, hvor var det sjovt og hyggeligt. Det kan du bestemt glæde dig til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Silkemor.
      Jeg får og har også fået stor støtte fra andre.
      Bla dig, min tante og spindeforeningen.
      Der er dog lang vej endnu, da der er fibrer jeg på ingen måde mestrer endnu
      og foreløbig har opgivet.
      Ja, jeg glæder mig også til at kunne spinde så meget garn, at der er til en gang plantefarvning

      Slet
  6. Jeg må sige : Hatten af for dig :o) Du får da undersøgt og afprøvet forskellige håndarbejder og som altid er det spændende og interessant at følge :o)

    God weekend og knus her fra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have grl.
      Ja, jeg kan slet og ret ikke lade vær'.
      Er vild med nye udfordringer og jeg har så godt af det, kan jeg mærke.
      God weekend og krammer til dig

      Slet

Mange tak for din kommentar og
interesse for mine små tullerier.
Bliver så glad i låget, når nogen smider
en kommentar.

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.