søndag den 25. november 2012

Mosekonens bud på lakridsmandler

Lakridsmandler...Uhhhmmm.... 
ku' godt tænke mig og der findes også nogle opskrifter på nettet,
MEN.... de er alle sammen med sirup, sukker og/eller chokolade.

Derfor gik jeg igang med at forsøge mig frem til fremstillingen af nogen uden de *forbudte sager*

De første par forsøg gik ikke sååååå godt.
Men idag blev jeg tilfreds med mine forsøg.

2 slags, men næsten samme opskrift


1. Opskrift ( de lyse )

Første hold er lavet med lakridsrodspulver fra urtekram ( købt i fakta til 15 kr for en dåse )

Ovnen tændes på 125 grader
2 dl vand
1 spsk salt
2 spsk lakridsrodspulver fra urtekram
2 tsk stødt koriander

Dette fik en tur med stavblenderen, da pulveret ville klumpe, 
før det blev hældt over i en pande sammen med 200 gr mandler.

Koges på samme måde, som salt og chili mandlerne = alt væde skal være fordampet.
Mandlerne hældes over på bageplade med bagepapir og klistrer de sammen,
skilles de fra hinanden med 2 gafler.

Ind i ovnen ca 20-25 min, hvor jeg kiggede til dem halvvejs og løsnede dem med hånden, da nogen af dem sad fast i bagepapiret.
Koriander kan undlades, men salt skal der ( åbenbart) til.
Det første hold jeg lavede, havde jeg næsten ingen salt i og alt for meget lakridspulver, hvilket resulterede i  klistrede mandler, som ikke kunne tørres i ovnen.
Saltet gør åbenbart det, at de hurtigt tørrer og lakridspulveret ikke smelter i ovnen.....
De smager godt ( synes jeg da selv ) og jeg kan nemt smage lakridsroden.

2. Opskrift ( De sorte )
Næste hold blev lavet på samme måde, men denne gang med engelsk lakridspulver 
( Købt i Matas. Tror det kostede 65 kr for en stor dåse )
For sjov og fordi jeg havde det hjemme, tilsatte jeg sort slik farve til dette hold.
Mandlerne blev sorte og smager så fint af engelsk lakrids.
Farven kan selvfølgelig undlades.

Skulle nogen få lyst til at prøve min opskrift af,
vil jeg mægtig gerne hører, hvad i synes om dem, for det kan jo være, at mine smagsløg har taget skade
af alle de smagsprøver jeg har måttet *gennemgå* *SS* i dag.

OBS
OG til jer, som deltog i min give away og vandt. ( Se forrige indlæg )
Vil mægtig gerne hører fra jer, så jeg kan komme på posthuset med jeres gevinster.

God aften derude






4 kommentarer:

  1. Mums det skal da helt sikkert prøves :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhh ja. Prøv det endeligt, for jeg er lidt spændt på, om opskriften også smagsmæssigt for andre :)

      Slet
  2. Hej Tove
    Der bliver købt ind i dag og regner med at nå at prøve dem af sidst på dagen, hvis jeg ikke er for mast. Glæder mig og skal nok melde tilbage hvordan det forløb :)
    Det kan også være at jeg venter til dagslys i morgen, så jeg kan tage billeder undervejs :)
    ELSKER brændeovns varme - det er ren hygge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej dig:)
      Jeg glæder mig til at høre om din erfaring med mit bud på lakridsmandlerne.

      Slet

Mange tak for din kommentar og
interesse for mine små tullerier.
Bliver så glad i låget, når nogen smider
en kommentar.

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.