mandag den 15. oktober 2012

Madpakke / Skovturs - suppe ?

Inspireret af en udsendelse fra River Cottage og kombination med min egen : Anderledes gæstemad
gik jeg igang med at forberede til de kommende dages suppespisning, herhjemme eller ude på skovturen. Måske også en ide der kan bruges som en anderledes madpakke på jobbet. ?


En tyk og meget kraftig suppe ( kalder den basis suppe ) blev lavet af

100 gr opblødte og kogte kikærter

Kødet fra en hel butternut squash blev kogt mørt i vand der lige dækkede
sammen med 2 hele hvidløg i skiver, et stort stykke ingefær i skiver ( ca 6 cm )
4 små stærke chilli og 6 boullion terninger  ( 3 grøntsags + 3 hønse )
Skal være overdrevet kraftig i smagen, da den fortyndes med vand, når suppen laves/tilberedes

Kikærter hældes ved, når den tykke suppe er færdig
og det hele får en tur i blenderen.

Noget af basissuppen blev hældt på en plastbøtte til opbevaring i køleskabet,
for at blive brugt de kommende dage.

Resten hældte jeg på isterningeposer ved hjælp af en tragt, for på den måde
at kunne tage dem op i små portioner til senere brug ( forklaring kommer senere )
Basissuppe i isterningeposer

Grøntsager blev snittet ultra fint eller revet på rivejern og
puttet i plastikposer hver for sig. Lukket tæt og lagt i køleskabet.


Aftenmåltidet blev hurtigt tilberedt :

2 spsk basissuppe i bunden af tall.

Fintsnittet hvidkål og gulerodsbånd ( lavet med kartofelskrælleren

Fintsnittet pore og revet persillerod

Fintsnittet rødløg og rød peberfrugt

Lidt fine kødstrimler af oksekød og hele mollevitten overhældes med kogende vand.
Dækkes til med tallerken, staniol eller lign., for at holde på varmen. Trækker i
3-5 min. og suppen er klar. 
Er du ikke til grøntsager med bid i, kan de evt blanceres før brug.

Det smagte skønt og jeg glæder mig allerede til at tage på tur,
hvor en kop varm suppe skal nydes.

De små frosne basis suppeterninger vil jeg tage op af fryseren.
Tø 2-3 stykker op og smide i en termokop.
Ovenpå disse : samme proces som vist uden at hælde vand på.

Det kogende/varme vand vil jeg tage med i en termokande og
hælde over indholdet i min termokop. Lukke og lade det trække,
før det skal spises med ske direkte af termokoppen. 
Kan da kun være lækkert at få på en skovtur, når det er lidt køligt ?

Raplende skørt eller ?

For mig virkede det og måske andre også får lyst til at prøve.
Basissuppen kan jo laves som man lyster og kan li'.
&
 Nogle af grøntsagerne kan evt erstattes med risnudler eller æggenudler,
som også kun lige skal have lidt trækketid i kogende vand.

Velbekomme og rigtig god aften derude

7 kommentarer:

  1. Kære Tove :-)

    Sikke da en fremragende ide :-)

    Selv er jeg ikke til suppe, men din ide får mig alligevel til at tænke på, om det måske er på tide, at jeg bliver voksen og begynder at spise suppe :-)

    Ønsker dig en pragtfuld aften :-)

    Kærlig hilsen
    Louise

    SvarSlet
  2. Det lyder da helt vild godt, og smart med isternings poserne... :) skovtur og tog ture med termo kopper sker desværre ikke så tit her, men måske man skulle indføre det :)

    Mums

    SvarSlet
  3. Hvor ser det lækkert ud, skønne mosekone! :)

    SvarSlet
  4. Super god ide,der er da ikke noget bedre end lækker suppe på en kold dag.Ideen med isterningeposerne er da genial til skovturen.
    kh.Laila

    SvarSlet
  5. Tak skal i have alle sammen.
    Dejligt at ideen kan bruges af andre.
    Smuk dag til jer alle

    SvarSlet
  6. Det ser så lækkert ud Tove, en rigtig god ide!
    Er det ikke svært at afstemme salt når det skal fortyndes til sidst?

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Saltet sparer jeg på. Kan altid tilsætte lidt, hvis der er behov for det og er jeg på skovtur med madpakke el.lign., har jeg som regel altid S&P med

      Slet

Mange tak for din kommentar og
interesse for mine små tullerier.
Bliver så glad i låget, når nogen smider
en kommentar.

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.