torsdag den 27. september 2012

Strikkefestival, tur gennem byen og suppeopskrift

Strikkefestival i byen på Sørdag og de gode strikkedamer fra Strik Brande glad,
havde travlt her til aften, da jeg tog mig en spadseretur gennem byen.

De pyntede op...her, der og alle vegne og jeg havde mit kamera med,
så de få billeder jeg fik taget, skal deles med jer.


Hvis nogen har lyst til at sprede budkabet, er i mere end velkomne til at låne
et billede + linket til de strikkende damer i Brande
Lille bitte barnecykel og bænk i ført strik

Dame cykel iført strik

Træerne bliver pyntet i kronerne

Og tænk sig.... Mellem damerne, som gik og pyntede, så jeg mingamle/tidligere barnepige.
Åhhh, hvor var et hyggeligt at se hende igen.
Trods mange, mange ekstra år på bagen, kunne vi genkende hinanden :))

Hun og min kusine passede os altid, når mine forældre skulle i byen.
Ren rå hygge, for det skete sjældent, at de travle landmænd tog sig en friaften.

Og får mavebælter på
Indrømmer, at jeg ikke anede der skulle være strikkefestival i byen,
men tror da jeg lige lunter op på Remisen og tager en kigger.
Skulle du/i få lyst og tid, kan alle oplysninger om Strikkefestivallen i Brande findes på


Remissen i Brande. Efter min mening utrolig smukt sted, hvor der efter dens store ombynging holdes mange koncerter, møder, fester og deslige. Foto lånt på nettet


Er lidt vild med denne skulptur

Aftensmaden før gåturen bestod af en tyk,
 blød, varmende og meget mættende grøntsags suppe ala Mosekonen

Der snittes, hakkes utrolig meget her i hytten, da der skal pænt meget 
til at mætte, når måltiderne er uden ris, pasta, kartofler og brød.

Store portioner laves af flere grunde.
Det er næsten umuligt at købe rodfrugter/grøntsager stk vis.
Lækkert at have ekstra portioner i fryseren 
&
suppe bliver jeg aldrig træt af.

Grøntsagssuppe ala Mosekonen :

1 helt hvidløg snittes mellem fint
3-4 cm frisk ingefær snittes mellem fint
1 løg snittes mellem fint
1 stk citron græs ( den tykke del ) snittes mellemfint
1 chili snittes mellemfint. ( Skab kerner ud, hvis suppen ikke må blive for stærk.

Svitses let i et par spsk rapsolie ( eller hvad der nu er ved hånden )

Imens snittes 
800 gr skrællede pastinak 
800 gr gulerødder
kødet af en halv hokkaido græskar ( stor.... var den jeg havde )
4 porer + toppen af disse.
1 stor rød peberfrugt

Når hvidløg, ingefær, løg, citrongræs og chili er blevet klare,
tilsættes alle de groft delte grøntsager, som også får en kort stund i olien, for at blive klare,
før 2 - 2 1 /2 l vand + grøntsagsboullion tilsættes sammen med 10-12 sorte peberkorn

3-4 laurbærblade
en god drys tørret timian ( frisk er at foretrække )
og den øverste del af citrongræsset koger med.

Suppen blev lige til den søde søde for mig, så jeg tilsatte saften fra en lime.

For at salte, brugte jeg  3 spsk fiskersauce.

Da alle grøntsagerne var kogt godt møre,
fik hele portioen en tur i blenderen .
Måtte tage den af 3 gange og
i sidste hold tilsatte jeg 1/4 l skyr
og lod det køre med i blenderen.

Skyr bruger jeg pga dets lave fedt % og høje indhold af proteiner.
Dejligt mættende og den  var en mægtig god modspiller til de søde grøntsager.

Det hele blev hældt op i en gryde og bragt i kog igen.

Det bliver ikke sidste gang jeg laver suppe på denne måde,

Nøj hvor smagte det godt og et lille drys persille, satte prikken over i'et.

Tak for idag og rigtig god aften derude i stuerne





4 kommentarer:

  1. Mmmmmm det ser virkelig lækkert ud med den suppe, er ret vild med Hokkaido, så det kunne da være, at man skulle lave den:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Prøv endelig.
      Jeg var meget godt tilfreds med resultatet.
      Er du ikek til al for stærk mad, spares der blot lidt på
      chili og ingefær.
      Velbekomme :)

      Slet
  2. Det er så dejligt livsbekræftende når der er nogen, der gider rende rundt og pynte op - man bliver glad og varm :)

    Har aldrig set Remissen, den må komme på listen over ting, der skal besøges.

    Kan kun give dig ret med skulpturen - den er sjov og anderledes - dejlig når der er nogen der springer rammerne lidt :)

    Pak lidt suppe og send den til Randers, kunne godt bruge lidt af den varme!

    SvarSlet
  3. Det er da dejlig med små overraskelser rundt om i byen - det lyser da op. Du må afsted igen og få det hele med.


    Flot farve suppen har - lækker og delikat - og meget mættende.

    Og ikke mindst tusind tak for din søde hilsen - du er fantastisk - tak for det.

    SvarSlet

Mange tak for din kommentar og
interesse for mine små tullerier.
Bliver så glad i låget, når nogen smider
en kommentar.

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.